Stima de sine la elevi și succesul școlar

Stima de sine la elevi și succesul școlar

Fiecare părinte își dorește ca fiul sau fiica sa să aibă rezultate școlare impresionante, să se bucure de aprecierile făcute de cadrele didactice și să poată spune cu mîndrie că, copilul său este eminent, sau că este lider în clasă.                

Pentru asta părinții sunt dispuși să întreprindă diverse acțiuni – de la asigurarea cu cele mai moderne tehnologii (care susțin învățarea eficientă), ultimele ediții ale dicționarelor, enciclopediilor, precum și manuale de pregătire suplimentară, pînă la înscrierea copilului la diverse cursuri și activități extrașcolare. Evident că fiecare din aceste acțiuni sunt benefice și ajută la dezvoltarea personalității. Dar, de cele mai multe ori, fie din necunoaștere, fie din considerentul că nu ar fi atît de important, părinții uită de latura emoțională, psihologică a copilului. E foarte important să contribuim la dezvoltarea stimei de sine a copiilor, ceea ce presupune modalitatea de a se aprecia pe ei înșiși în raport cu semenii lor.    

Elevii care au o stimă de sine pozitivă sunt de obicei elevi care au încredere în propriile forțe, sunt optimiști, relaționează ușor cu colegii și își fac noi prieteni cu ușurință. Majoritatea copiilor cu stimă de sine pozitivă au performanțe deosebite atît la școală, cît și în afara acesteia – în cadrul cercurilor pe care le frecventează. La polul opus celor cu stimă de sine pozitivă, sunt copiii cu stimă de sine scăzută/negativă. Aceștia sunt de obicei neîncrezători, introvertiți, au o atitudine pasivă față de tot ce îi înconjoară și de la ei auzim cel mai des sintagma ”nu pot”.           

Pentru dezvoltarea stimei de sine la copii, e important să le acordăm atenția și dragostea noastră necondiționat, constant. Să-i acceptăm așa cum sunt și să nu-i facem să se simtă frustrați pentru că nu au luat nota maximă sau nu au ocupat un loc de frunte la un concurs. Să-i încurajăm      și chiar să-i lăudăm atunci cînd merită. Să evităm a compara propriul copil cu colegii, prietenii sau rudele de aceeași vîrstă. Să nu le mai cerem insistent să  aducă note mari și să fie perfecți. Dimpotrivă, să le spunem că îi iubim așa cum sunt ei și că suntem fericiți că îi avem. Să fim empatici, pentru ai învăța și pe ei să fie așa.

Dacă vom învăța copiii să se aprecieze și să se iubească așa cum sunt, vom contribui la dezvoltarea stimei de sine - le vom  crea confortul psihologic de care au nevoie pentru o reușită școlară mai bună, pentru performanțe mai mari.